Haittaeläintiedote

Julkaistu

Omakotiyhdistyksen syyskokouksessa 27.11.2017 useat Vasaramäen asukkaat toivat esiin huolestuneisuutensa alueen rottaongelmasta. Rottahavaintoja on tehty lisääntyvästi eri puolilla Vasaramäkeä. Ongelma on ilmeisen todellinen ja akuutti. On syytä pysäyttää invaasio ja ongelman leviäminen myös niihin kortteleihin joissa rottia ei vielä ole nähty.

Yhdistys on ollut asiasta yhteydessä kaupungin terveysvalvontaan. Kaupungin puolelta toimenpiteisiin ei toistaiseksi ryhdytä, vaan ongelma on ainakin vielä kiinteistönhaltijoiden vastuulla.

Omakotiyhdistys haluaakin muistuttaa vasaramäkeläisiä seuraavista asioista:

• Haittaeläinten, kuten rottien, torjunta on jokaisen KIINTEISTÖNHALTIJAN vastuulla.
  • Mitään ravinnoksi kelpaavaa ei tule jättää pihalle, avokomposteihin tai roskakatoksiin; ei myöskään elintarvikepakkauksia jotka tuoksuvat houkuttelevilta. Myös nurmikolle jääneet omenat ovat ruokaa rotille ja esimerkiksi supikoirille, joita myös on näkynyt alueella. Lintulautojen alustat on syytä pitää puhtaana, eikä linnunruokaa tule laittaa maahan tai paikkaan johon rotat pääsevät kiipeämään.
  • Avokompostiin saa laittaa ainoastaan haravointijätettä! Ruuantähteitä saa kompostoida vain asianmukaiseen, umpinaiseen biojätekompostoriin.

Kehotamme kaikkia alueen asukkaita tarkistamaan, ettei omalla piha-alueella ole mitään haittaeläimille ravinnoksi kelpaavaa. Mikäli havaitset että jonkun kiinteistön kohdalla tilanne ei korjaannu, voit tehdä asiasta ilmoituksen kaupungin ympäristönsuojeluyksikköön: ymparistonsuojelu@turku.fi tai soittamalla ympäristötarkastaja Virpi Laineelle p. 0505650082.

Vinkki!

Rotanloukkuja voi ostaa rautakaupasta ja syötiksi kelpaa vaalea leipä ja sen päälle majoneesia.