Liikennetyöryhmän kirjelmä: Liikenneturvallinen Vasaramäki

Julkaistu

Turun Sanomat raportoi 23.9. 1996 uutisotsikolla Vasaramäen liikenteestä: ”Turha läpikulkuliikenne pois Vasaramäen alueelta. Rakuunatie rauhoitettava”. Kaksi vuotta myöhemmin 28.10.1998 Turun Sanomissa oli uudelleen viittaus Vasaramäen asukkaiden huolesta alueelle lisääntyneestä liikenteestä otsikolla ”Vasaramäen Omakotiyhdistyksen murheena tuhoisa läpikulkuliikenne”. Kahdessakymmenessäviidessä vuodessa alueen liikennejärjestelyihin on tehty turvallisuutta lisääviä toimenpiteitä. Toimenpiteet ovat olleet usein kytköksissä katuinfran korjaustöihin ja siten vain tiettyä katualuetta koskevaa.

Liikenneturvallisuutta lisäävistä toimenpiteistä huolimatta Vasaramäen alueella vallitseva liikennekulttuuri ja erityisesti sen huononeminen on noussut taas kerran asukkaiden huoleksi. Huoli nousi viimeksi esille yhdistyksen syyskokouksessa 22.11.2021. Kokous asetti liikennetyöryhmän, jonka tehtävä on tehdä kokonaisselvitys Vasaramäen alueen nykyisistä liikennejärjestelyistä ja tulevista haasteista. Samalla työryhmän tulee esittää tarvittaessa liikennejärjestelyihin muutos- ja parannusehdotuksia tavoitteena kaikille liikenteellisesti turvallinen asuinalue.

Vasaramäki sijaitsee noin kolme kilometriä keskustasta kaakkoon. Alueemme asuntokanta on lähinnä omakoti- ja rivitaloja, mutta sen reunoilla on myös kerrostaloja. Lisäksi 2 mainitsemisen arvoisia ovat useat puisto- ja metsäalueet sekä Turun hautausmaa. Hippoksentie, Uudenmaantie, Skarppakullantie ja Lemminkäisenkatu rajaavat asuinalueemme. Seuraavassa karttakuvassa on esitetty asuntojen lisäksi Vasaramäen sisäistä liikennekäyttäytymistä ohjaavia kohteita.

Vasaramäen asuntoalue on vireä ja moni-ilmeinen yhteisö, jossa kohtaavat sekä lapset, nuoret, aikuiset ja palveluja tarvitsevat asukkaat.

Vasaramäen maantieteellinen sijainti ja sen ympärille laajeneva kaupunkirakentaminen on vaikuttanut ja vaikuttaa sekä suoraan että välillisesti Vasaramäen kauttakulkuliikenteeseen. Kauttakulun ja sisäisen liikenteen määrät ovat aikasidonnaisia sekä aamulla että iltapäivän päätteeksi. Liikennemäärän ajallista lisääntymistä selittää työpaikkojen ja oppilaitosten opiskelijamäärien lisääntyminen itäisessä keskustassa Lemminkäisenkadun varrella. Liikennetihentymää on odotettavissa myös tulevaisuudessa. Tiedepuisto -alueen maankäytön lähtiessä lähivuosina uudistumaan Vasaramäen kauttakulkuun ja sisäiseen liikenteeseen kohdistuu vielä nykyistä suurempi liikennepaine. Tämän johdosta Vasaramäen Omakotiyhdistys esittää, että Turun kaupungin kaupunkisuunnittelun suunnitteluyksikkö ottaa huomioon yhdistyksen esittämät toimenpiteet liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Parannus- ja muutosehdotukset ovat esitetty erillisenä liitetiedostona. Liikennesuunnittelussa tulee ottaa huomioon myös talven aiheuttamat haasteet.

Ystävällisin terveisin Vasaramäen Omakotiyhdistyksen hallituksen puolesta

Tomi Viitanen